آذربایجان پیشتاز دفاع از امام علی (ع) در قرن معاصر / سید حیدر بیات

اکتبر 2, 2007 در 1:44 ق.ظ. | نوشته شده در تورک و آذربایجان عالیملری, دین و توپلوم | 2 دیدگاه

شاید باورش کمی سخت باشد اما واقعیت این است که در قرن معاصر علمای هیچ یک از مناطق جهان اسلام به اندازه آذربایجان در زمینه دفاع از امام علی و همچنین تبیین و معرفی اندیشه‌های آن حضرت نقش نداشته‌اند.
بزرگترین موسوعه و دایرة المعارف مستند و مستدل مربوط به دفاع از حقانیت زندگانی سیاسی و عقیدتی امام علی یعنی کتاب الغدیر نوشته دانشمند فقید علامه امینی است که از علمای آذربایجان و اهل سراب است.
بهترین شرح نهج البلاغه در قرن معاصر نیز مربوط به مرحوم علامه محمد تقی جعفری تبریزی است، علامه جعفری با کوله‌باری از دانش وغور در علوم قدیم و اخذ اجتهاد از حوزه نجف و همچنین فراگیری فلسفه از بهترین استادان آن فن و نیز با مطالعه و تامل و تعمق در فلسفه‌های جدید مغرب زمین دست به نگارش این اثر زده است.
اما شاید تنها کتاب مستدل و علمی در مورد شیعه که در مراکز شرق‌شناسی و هم چنین مراکز مربوط به شناخت ادیان در غرب تدریس میشود کتاب «شیعه در اسلام» اثر مرحوم علامه طباطبائی است که وی در کنار کتابهای ارزشمندی چون تفسیر المیزان، نهایه الحکمه و اصول فلسفه و روش رئالیسم این اثر را نیز تقدیم بشریت امروزی نموده است.
بدیهی است که کتاب شیعه در اسلام باید برای تبیین مذهب شیعه از حقانیت و اندیشه‌های امام علی به عنوان سرسلسله این مذهب دفاع نماید.
با اینهمه دولت ایران که اینهمه داعیه علی‌دوستی و حب علی ع را دارد نسبت به زبان و فرهنگ و موطن این سه علامه که پیشتازان دفاع از امام علی هستند و تمامی شیعیان و حتی جهان اسلام را با آثار مستند و ذی قیمت خود مدیون خود کرده‌اند، این همه بی‌مهری می‌کند.
دولت ایران حتی اگر به احترام امام علی ع نیز باشد باید نسبت به زبان و فرهنگ و هم زبانان این سه دانشمند بزرگ جهان اسلام اینهمه بی‌حرمتی نکند. میدانم اینگونه بحث کردن و اینگونه درخواست حق و حقوق قومی و ملی پسندیده نیست اما اگر نه دولتیان لااقل مردم بدانند که چه فرهنگ ارزشمندی لگد مال میشود. آیا فرهنگی که علامه طباطبائی را پرورده است شایسته لگد مالی است؟ سید عطاءالله مهاجرانی در یک مقاله نوشته بودند که «المیزان یکی از نادر کتبی است که بی‌گمان به هزاره سوم راه پیدا خواهد کرد.» سوال دقیقا اینجاست که با لگد مال کردن و منکوب کردن فرهنگ آذربایجان که محصول آن المیزان و الغدیر است چه فرهنی را جایگزین آن خواهید کرد؟
به نظر شما بچه‌های آسیمیله شده و به زور تحقیر و تطمیع و محرومیت فارس شده آذربایجان می‌توانند از هویت دینی خود دفاع نمود و المیزان و الغدیر بنویسند؟ وقتی شما هویت زبانی و تاریخی آنها را از آنان می‌گیرید بخشهای دیگر هویت خود را حفظ خواهند کرد؟
باری این نوشته به مناسبت سالروز شهادت امام علی علیه السلام و به بهانه تسلیت گفتن شهادت آن امام بزرگ به دوستدارانش قلمی شد.
التماس دعا

Advertisements

2 دیدگاه »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. سلام

    يازينيزداكي دوشونجه لرين بير سيراسيني من ده قبول ائديره م. آنجاق اورادا جيددي سورونلار دا واردير. بيرينيجيسي بو تورك و آزربايجانلي شخصييتلر نه اوچون حض علي′ني ديفاع ائتمه يه ائحتيياج دويوبلار؟ گٶره سه ن اونلارين چاغيندا ديفاع ائتمه لي باشقا شئيلر -حتتا دين و مذهب آلانلاريندا يوخ مويدو؟ مثله ن دينين يئني اينسانجيل، چاغداش و لاييك يورومو؟ ايكينجيسي بونلار نه اوچون اٶز ديفاعييه لرينين چوخونو فارسجا يازيبلار؟ عربجه يازيلانلارا بير آنلام وئره بيلسه ك ده، فارسجا يازيلانلارين هئچ بير اولوملو يٶنو يوخدور. اوچونجوسو ده بو كي بو شخصييتلرين چوخو، منجه خالقيميزين بوتونويله فارس شيعيليينده اريمه سينده خيدمت ائتمكله، تورك، آزربايجان حتتا شيعه و ايسلام دونياسينا، ياراردان چوخ ضرر وئريبلر. خالقيميزين مذهب يٶنوندن فارس دين آنلاييشيندا ارييب يوخ اولماسينا زمينه ياراديبلار…

    —-
    salam
    دوغرودور، بو سورغولارا جاواب دئمک چتین‌دیر، آمما علامه امینی الغدیر کیتابینی و علامه طباطبائی المیزان تفسیرینی عربجه یازیبلار. بورادا دارتیشماق یئری چوخدور. بیلدی‌یینیز کیمی تورک فارس داواسی قاجار دؤنمیندن نجف حوزه‌سینده وارایمیش آمما نه یازیق کی بو داوا بیر کور داوا ایمیش یانی تورکلر او دؤنه‌دن بو داوانی یالنیز ظاهیرده ائدیبلر و بینؤره‌نی دئییشیب دیل‌لرینی گلیشدیرمک فیکرینده اولماییبلار. بیرده بلکه تورک روحانیتیه گئدن ظولوملردن خبرسیز اولاسیز. علامه طباطبائی علامه مجلسی‌یه یازدیغی تنقیدی باشا آپارا بیلمه‌دی و اونو مختلیف سیخینتی‌لار اولدو. یانی تورک‌ عالیملرینده دینین مودئرن یؤنلریندن حیمایه ائتمک حسی یوخاری سویه ده وارایمیش و ایندی‌ده واردیر. من امنیتی مسئله‌لره گؤره ایندی قومدا یاشایان و ساوادلی اولاراق اسلامین مودئرن یؤنلریندن حیمایه ائدن عالیملردن آد چکمه‌یی صلاح بیلمه‌ییرم اما بو قدر وار کی سیخینتی‌لار هر شئیی پوزور.
    نهایت من بو یازینی فارسلارا و حکومته خطابن یازمیشام و موخاطبیم سیز دئییل‌میشیز.

    سایقی ایله


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

ساخت یک وب‌گاه یا وب‌نوشت رایگان در وردپرس.کام.
Entries و دیدگاه‌ها feeds.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: